Съветски пропагандни плакати на космическа тематика

След края на Втората световна война старите Велики сили рухват и на света за пръв път остават само две икономически, политически и военни свръхсили – САЩ и СССР. Поради наличието на ядрени оръжия и в двете, открита война за надмощие е невъзможна и така двата центъра на власт са поставени в състояние на Студена война. Съревнованието между тях през следващите близо пет десетилетия ще бъде с абсолютни всички средства – партизански движения, икономически блокади, шпионаж, пропаганда.

Двете страни се противопоставят и с различни идеологии – капитализъм срещу комунизъм, свободен пазар срещу централно планиране, свобода на словото и религията срещу цензура и диктатура. Макар и да е било ясно кой ще победи в крайна сметка, то надпреварата е била оспорвана и се е водила по абсолютно всички фронтове – по суша, въздух, вода, под земята и в Космоса. И тъй като авторите фантасти са събудили в цели поколения и в двата лагера жажда към пътуването извън нашата Земя, то и именно космическата надпревара ще бъде обект на сериозни инвестиции за СССР.

Успехите, които империята на злото постига не са малки – първият изкуствен спътникпървото животно извън Земята, първият човек в Космоса, всичко това под ръководството на Сергей Корольов. Буквално до последния етап на космическата надпревара СССР води убедително и това дава страхотно пропагандно оръжие на Москва. Това води до цяла серия плакати, рисунки, картички, пръснати из целия съюз и подчинените му страни. Тук ще ви представим някои от най-силните визуални такива, които, макар за да са продукт на една тоталитарна идеология, все пак показват един стремеж към непознатото, към новите граници, извън Земята – нещо, което днес силно липсва на нашата човешка цивилизация.

ussr_poster_1
През светове и векове.
ussr_poster_2.1
Родино! Ти първа запали над Земята звездата на прогреса и мира. Слава на науката, слава на труда! Слава на съветския строй!
ussr_poster_2
Да бъде мир!
ussr_poster_3
Те бяха изведени по този път от народ-исполин, създател на безценни съкровища, и се изправиха като герои от нови епически приказки,
Гагарин, Титов, Николаев, Попович
ussr_poster_4
Слава на КПСС!
На заден фон се виждат Восток 1, Восток 2, Восток 3, Восток 4.
ussr_poster_5
Слава на покорителите на вселената!
ussr_poster_6
Социализмът – нашата стартова площадка!
На заден фон се вижда Восток 4.
ussr_poster_7
Родени сме, за да направим приказката действителност!
ussr_poster_8
Честита нова година, момчета!
ussr_poster_9
В името на мира
ussr_poster_10
Докладвам… Задачата е изпълнена!
Вижда се космическият апарат Луна 9.
ussr_poster_11
В 20 век ракетите се втурват към звездите, в родния край подвизите идват с влаковете.
ussr_poster_12
За славата на комунизма!
ussr_poster_13
Пътят на човека е открит!
ussr_poster_14
В Космоса – съветския път!
ussr_poster_15
Пътуването в Космоса е открито!
ussr_poster_16
Гордей се, съветски човеко, твоят път към звездите е открит от Земята!

Както можете да видите, на тези плакати са изобразени щастливи, силни, героични мъже, които успешно покоряват новата и последна граница пред човечеството. В тези плакати преобладава един цвят – червеният, който има дълбока семантична символика и е силно въздействащ за хора от всички култури, попаднали под съветска власт или намиращи се в близост до нея, към които са насочени тези плакати.

Изключително противоречива символика има и днес – едновременно символ на любов и война, на живота и кръвта, на силата и революцията, на гнева и страстта, на ревността и огъня. Основен цвят в идеологията на комунизма. При пътните знаци червеното казва „спри”, посочва някаква заплаха, а червен фенер подсказва за интимност (червените фенери в Китай, Холандия). В древен Египет червеният цвят е бил символ на насилието и жестокостта, а в древен Китай – тази багра е била символ на живота, свещен цвят. Според психологията и изследването на сънищата, червеното крие някакви неосъществени желания, символизира готовност за действие, но осъществено само в света на сънищата.

Съществуват две множества от различни значения на червения цвят. Първото е мотивирано от огъня като предмет-еталон. При това множество, на фолклорно равнище има символи на култивирания огън и символи на природния огън-стихия. Значенията на култивирания огън са ‘даване на живот’, ‘поддържащи живота’, ‘сигурността на огнището’, ‘културното’, ‘осигуряване на репродуциращата сила на жената’, ‘предпазно-репродуциращо’. Тези значения са универсални и имат широко световно разпространение и употреба. Носители могат да бъдат различни артефакти. Другото множество от значения се мотивира от кръвта като предмет-еталон. Обикновено кръвта е знак за опасни неща.

Идентичен е случаят при семантизация на цветовете – възприемане на значение за нецвят както към визуално възприемания цвят, така и към термина за цвят (думата за цвят) в естествения език. Този общ за вербализирания и невербализирания език процес обаче не е прост въпрос на категоризацията, причинена от общи признаци.

Затова ние говорим за семантизация на прототипа за цвят. Кръвта, като предмет-еталон на червеното, е в центъра на заниманията тука и сега. Авторите на тези плакати ясно са си давали сметка какво точно рекламират – идеологията на кръвта, идеологията на прогреса на всяка цена, идеологията на човека-мравка, идеологията на реките от кръв.

 

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.