Четири образователни компютърни игри от 90-те

Време за четене: 7 минути

Поколението родено през 90-те години на XX век се сблъска с масовото навлизане на интернет и компютърните игри. А тогава те бях бич за нашите родители, защото аз и „наборите“ ми можехме да прекараме цял ден в компютърен клуб без дори да разберем, че навън вече е тъмно или че сме забравили тотално за домашните си. Компютърните игри тогава бяха нещо много спорно. От една страна, защото се превръщаха буквално в наркотик за подрастващите, а от друга страна особено много се акцентираше върху проблема с агресията в тях. Въпреки че агресия има и в Том и Джери… На практика възрастните не виждаха никаква полза от тях.

В началото на XXI век малко хора в България можеха да си позволят да имат компютър вкъщи. Това беше епохата на компютърните клубове, които тогава бяха нашата социална мрежа. И бяха особено място за събиране на приятели и забавление. И ако мислите, че пристрастени бяха само младежите – жестоко грешите. Още са пред очите ми групите от „чичковци“, които идваха в събота сутрин и заемаха целия клуб, за да играят Football Manager или Меdаl of Honor до късен следобед – честно казано ние хич не ги харесвахме.

Ако кажехте на някой тогава, че тези игри имат образователни способности, той най-вероятно щеше да ви обяви за луд. Но от дистанцията на времето и като учител, който има поглед върху сегашните младежи стигнах до едно заключение. Компютърните игри от детството оказаха огромно влияние върху знанията ми в определени области и интересите, които формирах у себе си в последствие. Ето ви четири примера, които доказват това.

1.Medal of Honor (Allied Assаult, Spearhead, Breakthrough и всички останали от поредициата)

Medal of Honor e класически исторически fps (First Person Shooter – жанр в сферата на компютърните игри). Какво означава това виждате на тази снимка.

medal_of_honor_gameplay
Скрийншот от Medal of Honor: Allied Assault

За тези, които все още не разбират – в играта вие сте човек с оръжие, който се движи, стреля, дори убива противници и изпълнява определени задачи.

– Как това е образователно бе, Яворе? – предполагам, че това е въпроса, който ви вълнува в момента.

Ще обясня в няколко подточки, за да е по-ясно, нагледно и да не изпадна в многословие. Действието се развива през Втората световна война и на практика е тясно свързано с бойните действия в Европа. В този случай вие сте в ролята на американски войник.

Исторически знания: въоръжение (с точно наименование и външен вид – можете да се уверите от първото изображение), екипировка, униформи на американските, английските, италианските, германските и много други военни части. Основни сражения и събития по време на войната, символи на отделните държави участващи в конфликта;

medal_of_honor_uniforms
Скрийншот от Medal of Honor, показващ униформите на двата отбора, които са исторически точни.

Географски знания (О, да! Това е интердисциплинарна връзка) – играта разполага и с политическа географска карта, на която е разположена всяка една мисия (с истинско наименование от историята – Омаха, Нормандия, линията Зигфрид и други). Достатъчно, за да даде географска ориентация на играещия и той да не се пита: Каква е тая пустиня? Защо газя в тоя сняг? Тези защо ми крещят на немски?

medal_of_honor_map
Политическа карта от Medal of Honor.

Английски език – ако се чудите защо почти всеки от 90-те може да опъти изгубен англичанин ще ви разкрия една тайна. Децата родени през 90-те научихме английски език от Cartoon Network и компютърните игри (особен принос за това има Football Manager, там пада голямо четене и превеждане)

Информационни технологии – През 90-те никой не даваше пари за компютърни игри. Всеки един подрастващ беше виртуален пират. Издирвате играта, изтегляте я, инсталирате я, понякога с допълнителна програма, но това не е всичко. Повечето игри тогава (пък и сега) бяха защитени с код – CD key. Другата задача беше да издирите кода в мрежата. Но това не е всичко. Повечето игри, тъй като не са закупени, трябваше да бъдат, така да кажем „поправени“ с Crack файл (не, не е човешки крак). Вече можете да „подкарате“ играта. Впрочем подозирам, че повечето от хората, които тогава качваха игрите в торентите и ги подготвяха за инсталация днес са скъпо платени IT-та в София.

Ето ви четири образователни приноса на Medal of Honor и на компютърните ирги въобще.

Бонус откровение: смятам, че заради всички тези свои качества тази игра има подсъзнателно влияние върху това да се запаля по историята още като ученик. А като последствие да стана и учител по история и география (сериозен съм!).

2. Age of Empires (Едно, две, вече дори и с HD и Definitive Edition версии, както и три)

Age of Empires попада в жанр стратегия и изглежда ето така:

aoe2_hd_image
Изглед от играта Age of Empires II: HD Edition, пусната на пазара през 2019 г., като в нея за пръв път има и българи като народ, както и кампания с цар Ивайло.

История – дава много добра визуална представа (бит, архитектура, въоръжение, външност) за над 20 антични и средновековни цивилизации от Южна Америка, Европа и Азия. Освен това дава представа за военните действия от посочените епохи. Играта може да се играе в мрежа или самостоятелно. Самостоятелният вариант дава възможност да се изпълняват мисии свързани с реални исторически събития – Кръстоносни походи, съпротивата срещу османското нашествие в Европа и много други.

География – дава добри примери за форми на релефа и прордна география. Освен това развива знания и умения за механизмите на стопанството. В играта има 4 основни ресурса, които са особено важни – дърво, камък, злато, храна. Съответно вие трябва да ги добивате и използвате разумно, защото ако играта се проточи те просто свършват (досущ като на Земята). Да не забравяме и конкуренцията на противнците.

Информационни технологии и aнглийски език (виж точка 1)

3. Command and Conquer: Red Alert 2 и продължението Yuri’s Revenge

red_alert_2_pemntagon_mission
Изглед от Red Alert 2 – на снимката е показана защитата на Пентагона (една от мисисиите в кампанията на играта).

C&C: Red Alert 2 също е стратегия, но действието се развива през втората половина на XX век или с други думи през Студената война. Red Alert е смесица от реални исторически събития (Студената война) и фантастика (хипотеза за тяхното развитие и технологиите на бъдещето).

История – изгражда добра представа за Студената война и евентуалното и превръщане в „горещ“ световен конфликт. Освен това дава ясна представа за противопоставянето между „Западните“ (демократични държави) и Източните комунистически държави. Озадачаващо е че в лагера на СССР липсват европейските държави от Източния блок. Те са заместени достойно от – Ирак, Либия и Куба; На страната на САЩ са нейните западни съюзници – Франция, Германия, Южна Корея, Великобритания;

География – запознава играещите с някои държавни флагове, географското разположение на държавите през Студената война. Създава представа за урбанизирана среда, форми на релефа и други. Дава обща представа за политическата карта на света.

red_alert_2_map
Политическа карта на света, показваща фантастичен сценарии за превръщането на Студената война в нов световен конфликт и победа на комунистическите сили.

Английски език и информационни технологии – вече споменахме защо и как. Играта също така бе от първите, които можеха лесно да се модифицират чрез своите .ini файлове, съдържащи вътрешните правила, което доведе до множество аматьорски модификации и значително повиши техническата ограмотеност на мнозина, занимаващи се на по-късен етап от живота си с информационни технологии.

4. FIFA (от 99 до 2019 г.)

Най-просто казано FIFA e симулатор на футболен мач с най-различни разновидности и възможности – сезон в различни първенства, тренировки и прочие, като всяка година издателите от EA Games пускат нова версия с леко осъвременена графика, играчи и отбори.

fifa_2005_gameplay
Скрийншот от FIFA 2005

География – FIFA с всичките си версии от края на XX век до днес е незаменим източник на знания по география. Как? Ако се интересувате от футбол най-вероятно знаете, че повечето европейски отбори носят имената на градовете, от които са. Когато започнхаме да изучаваме политическата карта на Европа в училище с удивление открих, че аз знам не само столиците на повечето европейски държави, но и голямо количество градове в тези държави благодарение именно на FIFA. Освен това FIFA е безценен помощник за разучаване на национални флагове. Тъй като освен с клубни, можете да играете и с национални отбори. Допълнителни екстри са емблемите на отборите (които имат връзка с историята на региона и града, от който са), екипите, цветовете и т.н. Все полезни неща свързани чрез футбола с определена нация и култура.

fifa_2005_playoffs
FIFA 2005

Информационни технологии и английски език – вече казахме как.

Според мен компютърните игри оказаха огромно образователно влияние върху нашето поколение. От география, история, икономика до английски език и информационни технологии. Не казвам, че компютрните игри са ни направили висшисти и че само те имат заслуга днес голяма част от хората от нашето поколение да бъдат образовани и интелигентни. Според мен те ни помогнаха да се научим да използваме компютрите си пълноценно, да търсим информация, решения на проблеми и въобще всичко, което ни трябва самостоятелно с помощта компютър. Те развиха една нова форма на любознателност и по-дълбоко усъвършенстване на личните интереси у всеки подрастващ.

Това за съжаление днес не го виждам особено често у младежите. Може би защото вече съм възрастен и не виждам достатъчно добре (Преносно! Зрението ми е в добро състояние!). Но днес страстта към компютъра е изместена от смартфона. А смартфонът колкото и да е „смарт“ няма функциите и удобствата, които предоставя един настолен компютър или лаптоп. Затова смятам, че сегашните игри, които играят подрастващите са с образователнен еквивалент на „Змията“ от Nokia 3310, която беше хит по мое време. Само графиката им е по-„барната“ от тази на „Змията“. Може и да греша… дано да греша. Вероятно времето ще покаже, както показа за нашето поколение.

Послепис: Знам че има още десетки примери за образователното въздействие на компютърните игри и още десетки игри, които ще бъдат посочени като примери. Тази статия не изчерпва темата, а само показва тези игри, които са оказали особено влияние върху мен като геймър и съзнателен човек.

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.